o nas  ::  kontakt

 

Strona główna
Premiery
Zapowiedzi
Recenzje
Zwiastuny
Repertuar Kin
Imprezy
Kino Niezależne
Film Polski
Katalog Filmów

Strefa DVD
Program TV

Książki
Przegląd Prasy
 

 

Święto Niemego Kina

Gdzie: Warszawa, kino Iluzjon
Kiedy: 10-13 marca 2005

Już po raz trzeci widzom kina "Iluzjon" zaprezentowane zostaną nieme filmy z towarzyszeniem muzyki na żywo wykonywanej przed kinowym ekranem przez najlepszych, polskich i zagranicznych wykonawców. Będą to m.in.: Tymon Tymański, Zbigniew Namysłowski, Tworzywo Sztuczne, Michał Urbaniak.

Z okazji jubileuszu 50-lecia Filmoteki pokazane zostaną najcenniejsze filmy pochodzące z zbiorów tej instytucji, a także z kolekcji największych archiwów europejskich.
 
PROGRAM

10.03.2005, godz. 19.00

Uroczyste otwarcie festiwalu:
Niebezpieczny romans, reż. Michał Waszyński, Polska 1930, 80 min.

Znakomity polski przedwojenny film sensacyjny. Historia starzejącego się mężczyzny, kasjera bankowego, oczarowanego przez piękną kobietę, której nigdy nie powinien spotkać. W roli uwodzicielskiej i przewrotnej panny sklepowej urocza Betty Amann, gwiazda kina niemieckiego, znana m.in. z filmu Asfalt, jednego z arcydzieł ekspresjonizmu. Jej przybycie do Warszawy w 1930 roku wywołało prawdziwą sensację. W filmie wystąpili także: Zula Pogorzelska (legendarne zgrabne nogi!), Eugeniusz Bodo, Adolf Dymsza i Bogusław Samborski. Część scen plenerowych zrealizowano w Klarysewie i w centrum Warszawy. Sceny rozgrywające się na ulicach pozwalają, choć przez chwilę, poczuć fascynującą atmosferę przedwojennego miasta. Niestety, słynną kolejkę do Klarysewa zlikwidowano w latach 60 - tych, a kochankowie, spieszący nią na randez-vous, musieli przesiąść się do rozklekotanych autobusów…

Zagra: Tymański Yass Ensemble
Grupa kontynuuje tradycję trójmiejskiej sceny yassowej, wykonując muzykę, będącą naturalnym połączeniem jazzu, rocka alternatywnego oraz muzyki etnicznej. Repertuar Yass Ensemble jest wypadkową kompozytorskiego doświadczenia Tymańskiego z grupą MIŁOŚĆ oraz wiedzy i scenicznego obycia pozostałych muzyków, z których każdy jest liderem własnej grupy i autorem oryginalnej koncepcji muzycznej.

10.03.2005, godz. 22.00

Mistrzowie kina niemego: Victor Sjöström
Woźnica śmierci (Körkarlen), reż. Victor Sjöström, Szwecja 1920, 60 min.

Arcydzieło jednego z największych reżyserów szwedzkich. Ekranizacja powieści Selmy Lagerlöf, której twórczość określa się jako syntezę skandynawskiego folkloru. Fabuła odnosi się do legendy, która głosi, że człowiek, który umrze o północy w noc sylwestrową zostaje woźnicą śmierci i przez najbliższy rok przewozi dusze zmarłych. Dawid Holm, pijak i włóczęga, musi w godzinie śmierci rozliczyć się ze swoją przeszłością i odpowiedzieć za zło, które uczynił najbliższym…
Mistrzowskie operowanie kamerą i technika nakładania zdjęć sprawiają, że obrazu powozu śmierci, który przesuwa się nad falami morza czy wzdłuż linii horyzontu, nie można zapomnieć. Woźnica śmierci znalazł się wśród największych osiągnięć kina niemego i wywarł znaczący wpływ na stylistykę kina poetyckiego.

Zagra: Zbigniew Namysłowski

Zbigniew Namysłowski - saksofon
Slawek Jaskułke - fortepian
Michał Barański - kontrabas
Grzegorz Grzyb - perkusja
Jacek Namysłowski - puzon

Niekwestionowana legenda polskiego jazzu. Nagrał około 30 płyt autorskich oraz niezliczoną ilość nagrań jako sideman, m.in. z Krzysztofem Komedą, Michałem Urbaniakiem i Urszulą Dudziak. Muzyka Zbigniewa Namysłowkiego to unikalny konglomerat jazzu, folkloru, rocka, muzyki klasycznej oraz własnej inwencji i charakterystycznego brzmienia.

11.03.2005, godz. 19.00

Francuski impresjonizm filmowy
Gorączka (Fievre), scen. i reż. Louis Delluc, Francja 1921, 26 min.
Kobieta znikąd (La femme de nulle part), scen. i reż. Louis Delluc, Francja 1922, 44 min.

Reżyser obu filmów, Louis Delluc, to jeden z najbardziej niezwykłych twórców francuskiego impresjonizmu filmowego. We Francji przyznaje się nagrodę jego imienia dla najlepszego filmu francuskiego.
Kobieta znikąd to poruszająca historia kobiety, która nigdy nie powinna wracać do miejsc, w których była kiedyś szczęśliwa. To także wzruszająca opowieść o decyzjach, które podejmuje się raz na całe życie. Prawdziwe arcydzieło wizualnej poezji francuskiego impresjonizmu. Są wspomnienia, które powracają, po to tylko, by zadawać ból…
Gorączka - w zaułkach Marsylii lat 20 - tych, w jednej z wielu obskurnych tawern rodzą się pragnienia egzotycznych portowych kobiet. Znany z sugestywnej, mrocznej atmosfery, wybujałych emocji, perwersyjnego wdzięku i lekko naszkicowanej intrygi. Doskonałe zdjęcia wydobywające grę różnych odcieni czerni i bieli w zadymionej, ciemnej portowej knajpie. Film przeniesie nas w świat, w którym piękne dziewczęta czekają przy barze na pięknych marynarzy, by wspólnie przeżyć romantyczny świt porannego kaca…

Zagra: Dj Vadim Children of Posibilities (Wielka Brytania)
Pochodzący z Rosji Vadim gra jako DJ od 12 lat, współpracując z takimi sławami, jak DJ Krush, Company Flow, ISP, Beat Junkies, Dilated Peoples i Morcheeba. Nagrywający dla Ninja Tune, w 1995 roku założył własną wytwórnię Jazz Fudge wydającą abstrakcyjne beatowe eksperymenty z pogranicza jazzu, funku i hip hopu. Jego debiutancki album dla Ninja, USSR Repertoire, został zremiksowany przez takie sławy, jak Kid Koala, Clatterbox, DJ Krush, Mark B, Silent Poets czy Oval, czego efekty znalazły się na płycie USSR Reconstruction.

11.03.2005, godz. 21.15

Pokazy specjalne z europejskich archiwów filmowych
Erotikon, scen. i reż. Gustav Machatý, Czechosłowacja 1929, 84 min.

Jeden z najsłynniejszych czechosłowackich filmów okresu niemego. Piękna kobieta z prowincji, uwiedziona i porzucona przez przystojnego i próżnego światowca, otrzymuje od losu jeszcze jedną szansę. Wszystko wskazuje na to, że ją zmarnuje…
Film zrealizował Gustav Machatý, twórca m.in. legendarnej Ekstazy (1932), który swoją błyskotliwą karierę rozpoczynał w USA jako asystent D.W. Griffitha i Ericha von Stroheima. Przejmujący realizm i obyczajowa szczerość Erotikonu wywołały prawdziwą międzynarodową sensację. Wyjątkowo dopracowane filmowe środki wyrazu i wysmakowane zdjęcia sprawiły, że obraz ten uznaje się za klasyczne dzieło światowej kinematografii. Erotikon to wciąż poruszająca historia kobiety, która poznaje niewłaściwego mężczyznę w niewłaściwym czasie…

Zagra: Kwintet FISYO - Filmowej Orkiestry Symfonicznej (Czechy)
FISYO - czeska Filmowa Orkiestra Symfoniczna istnieje od ponad 55 lat. Wykonała muzykę do ponad 1000 filmów czeskich i zagranicznych min. niemieckich, francuskich, japońskich, amerykańskich, w tym do Blue Velvet Dawida Lyncha. Otrzymała nagrodę GEMMY przyznawaną przez Academy of Arts and Science za skomponowanie muzyki do filmu Tożsamość Burnea. Znakomity kompozytor Jan Klusák skomponował muzykę do niemego filmu Erotikon, z którą FISYO koncertowała już w Anglii, USA i Francji odnosząc wielkie sukcesy. Film Erotikon jest sprowadzony z Narodowego Archiwum Filmowego w Czechach.

11.03.2005, godz. 23.45

Noc z horrorem
Dr Jekyll i Mr. Hyde (Dr. Jekyll and Mr Hyde), reż. John Stuart Robertson, USA 1920, 65 min.

Ekranizacja słynnej klasycznej powieści grozy Roberta Louisa Stevensona. Ambitny lekarz eksperymentuje na sobie, szukając w duszy człowieka granicy między dobrem a złem. Główną, bardzo trudną rolę zagrał John Barrymore (dziadek znanej aktorki Drew Barrymore), znakomity zarówno w lekkich rolach komediowych, jak i widowiskowych dramatach kostiumowych. Atutami filmu są sceny transformacji dr Jekylla, statecznego londyńskiego lekarza, w odrażającego pana Hyde`a, człowieka pozbawionego wszelkich hamulców. Zwraca też uwagę przekonująca, choć dziś nieco zabawna charakteryzacja. Zakamuflowana przestroga, aby nie zażywać leków bez atestów (zwłaszcza własnej produkcji), czyni ten film aktualnym nawet dziś.

Zagra: Fisz - Tworzywo Sztuczne
Muzycznie projekt ten wymyka się hiphopowej klasyfikacji. W 2004 roku ukazał się pierwszy album firmowany w całości tylko przez siedmioosobowy zespół Fisza i Emade - "Tworzywo Sztuczne". Album wprowadził słuchaczy Fisha, na kompletnie nowe tereny muzycznej wrażliwości.


12.03.2005, godz. 17.00

Pokazy specjalne z europejskich archiwów filmowych
Pokaz filmów Georgesa Méliesa, Francja, 45 min.

Pokaz uświetni wyjątkowy gość festiwalu, prawnuczka reżysera, Pani Marie-Hélene Lehérissey-Mélies, która zaprezentuje program z rodzinnej kolekcji we Francji. Podczas pokazu Pani Méliès wystąpi osobiście, czytając oryginalne teksty, napisane niegdyś przez mistrza do poszczególnych filmów. A podkład muzyczny zagra na żywo praprawnuk artysty Pan Lawrence Lehérissey.

Georges Mélies, prawdziwy twórca filmu fabularnego. Jako jeden z pierwszych zobaczył w "żywych obrazach", artystyczne medium o nieograniczonych możliwościach. W Montreuil pod Paryżem zbudował w 1897 roku pierwsze na świecie studio filmowe, które pracowało nieprzerwanie niemal do wybuchu I wojny światowej. W otoczeniu wyrafinowanej teatralnej maszynerii - obrotowego orkiestronu, zapadni i wyciągów, w nieprawdopodobnie fantazyjnych dekoracjach, mistrz kręcił filmy, które zdefiniowały, prawdopodobnie na zawsze, światowe kino rozrywkowe. Wynajdując niezliczone tricki i doskonaląc je, wielki mag kina przyciągał do sal kinowych tłumy widzów, spragnionych bajkowej iluzji. Już w pierwszych latach XX wieku oniemiała kinowa publiczność, w zachwycie oglądała, jak niesamowite postaci znikają w obłokach dymu, przedmioty nagle ożywają, smoki zieją ogniem, a zjawy latają. Wszystko jak we śnie… W atelier Mélièsa powstało kilkaset takich obrazów. Ile dokładnie, nie wiadomo do dziś, wiele filmów bezpowrotnie zaginęło. W 1902 roku powstała nieśmiertelna "Podróż na księżyc". Był to najdłuższy film, jaki do tego czasu nakręcono. Właściciele kin narzekali - nikt nie będzie chciał oglądać tego samego filmu przez całe…15 minut! Po premierze część widzów stwierdziła, że to film dokumentalny nakręcony na Księżycu. Zdjęcie, ukazujące kosmiczny pocisk, który utkwił w oku księżyca, to chyba najczęściej reprodukowany kadr z filmu w historii.

12.03.2005, godz. 19.15

Mistrzowie kina niemego: Victor Sjöström
Wicher (The Wind), reż. Victor Sjöström, USA 1928, 73 min.

Ten znakomity dramat, zrealizowany w autentycznych plenerach kalifornijskiej pustyni Mojave, jest ostatnim wielkim filmem Sjostroma. Wicher to historia młodej kobiety, która przybywa z Wirginii na piaszczyste pustkowia Południowego Zachodu, aby rozpocząć nowe życie. Jest zmuszona wyjść za mąż za prostego farmera i dzielić z nim los na nieprzyjaznej ziemi.
Jednak głównym bohaterem filmu jest wszechobecny wiatr, który niesie ze sobą pustynny piasek i zmusza ludzi do ciągłych zmagań z nieobliczalnym żywiołem. Rola wiatru jest tak wyrazista i sugestywna, że wręcz można go usłyszeć! Reżyser osiągnął tak niezwykły efekt, wykorzystując podczas realizacji osiem samolotów, które latały nisko nad pustynią i unosiły piasek. Z siłą żywiołu natury i nie tylko zmaga się pełna aktorskiej pasji Lillian Gish, jedna z największych legend amerykańskiego kina.

Zagra: Michał Urbaniak

Michał Urbaniak - skrzypce
Slawek Jaskułke - fortepian
Pedro Gonzales - live electronics

Jeden z najbardziej znanych na świecie polskich muzyków jazzowych. Multiinstrumentalista, skrzypek jazzowy i saksofonista, a także kompozytor, aranżer i producent płyt. Urbaniak zapraszał i sam bywał zapraszany przez sławy jazzu: George'a Bensona, Lenny'ego White'a, Wayne'a Shortera, Marcusa Millera, Billy'ego Cobhama, Joe'a Zawinula, Rona Cartera czy Quincy Jonesa. W 1985 r. został zaproszony przez najwybitniejszego twórcę nowoczesnego jazzu i kreatora fusion - Milesa Davisa do nagrań na płycie "Tutu".

12.03.2005, godz. 21.30

Wioska grzechu (Baby riazanskie), reż. Olga Preobrażenska, ZSRR 1927, 65 min.

Doskonale zrealizowany dramat obyczajowy. Na tle życia ukraińskiej wsi w czasach carskich i w pierwszych latach rewolucji reżyserka w niezwykle sugestywny sposób przedstawia tragiczny los Anny, całkowicie uzależnionej od bogatego męża i teścia. Film jest ostrą krytyką stosunków społecznych na wsi. Reżyserka odchodzi jednak od propagandy na rzecz przedstawienia autentycznej kultury ludowej - obyczajów, zachowań i sposobu myślenia ludzi. Urzekają przepięknie sfilmowane krajobrazy wsi ukraińskiej - nostalgiczne wspomnienie świata, który bezpowrotnie przeminął.

Zagra: Stoyan Yankoulov & Elitsa Todorova (Bułgaria)
Ojcem tego projektu jest wybitny bułgarski muzyk Stoyan Yankoulov. Tworzy muzykę będącą połączeniem dawnych rytmów z bułgarskimi pieśniami ludowymi. Niezwykle nowoczesne aranżacje sprawiają przy tym, że ich muzyka staje się ponadczasowa. Stoyan Yankoulov współpracował z takimi sławami jak Eva Quartet i Bulgarian Voices.

12.03.2005, godz. 23.45

Demon cyrku (The Unknown), reż. Tod Browning, USA 1927, 50 min.

Świetny thriller, którego akcja rozgrywa się w środowisku artystów cyrkowych. Za kulisami wesołego przedstawienia na arenie, kryją się najbardziej ponure tajemnice ciała i ducha, zbrodnie i namiętności, które popychają do szaleństwa. Tod Browning, reżyser tego mrocznego filmu, był w młodości artystą cyrkowym. Później jako asystent samego D.W. Griffitha rozpoczął karierę filmową. Lon Chaney, odtwórca głównej roli, przez krytykę nazywany aktorem o "tysiącu twarzy", stworzył wstrząsającą i demoniczną kreację. W niektórych ujęciach wspomagał go - jako dubler - Peter Dismuki, pozbawiony od urodzenia rąk. Posługując się nogami palił papierosy, pił wino z kieliszka, a nawet grał na skrzypcach!

Zagra: Vladislav Delay (Finlandia)
Jeden z najważniejszych współczesnych muzyków sceny elektronicznej. Ze swoich rodzinnych Helsinek, Delay wyznaczył nowe kierunki rozwoju mikro-elektroniki , dubu i house. Uznawany za istne indywiduum na scenie muzycznej, stał się cenionym współczesnym eksperymentatorem, wydającym obecnie swoje dzieła we własnym labelu Huume Recordings

13.03.2005, godz. 15.00

Najzabawniejsze komedie: Buster Keaton
Marynarz na dnie morza (The Nawigator), reż. Buster Keaton, Donald Crisp, USA 1924, 52 min.

Niezwykle oryginalna komedia w reżyserii i z udziałem Bustera Keatona, jednego z największych komików w historii kina. Aktor o kamiennej twarzy występuje tu w roli roztargnionego milionera, którego złośliwy los rzuca na bardzo głęboką wodę. Niestety, nie tylko w przenośni… Pretekstem powstania filmu był przeznaczony na złom wielki pasażerski statek, który Keaton kupił po okazyjnej cenie. Początkowo twórcy filmu planowali nakręcić sceny podwodne w miejskim basenie. Ostatecznie jednak ekipa przeniosła się nad jezioro Tahoe, słynące z przejrzystej, ale zimnej wody. Zdjęcia przedłużały się, ponieważ Keaton, ubrany w strój płetwonurka, był w stanie wytrzymać w lodowatej wodzie najwyżej kilka minut. Dziesiątki zabawnych gagów, a zwłaszcza cudownie surrealistyczne sceny "bitwy morskiej" z tubylcami w egzotycznych przepaskach na biodrach, przyniosą małym i dużym miłośnikom komedii wiele radości.

Zagra: Descarga Cubana ( Kuba )

Autor projektu producent Alexis Vinent Batalla zaprosił do współpracy najlepszych kubańskich muzyków koncertujących w Polsce i za granicą. Dyrektorem muzycznym Descarga Cubana jest wybitny kubański pianista Reynaldo Ceballo. Ich muzyka to potężna dawka pozytywnej energii w najlepszym wykonaniu.

13.03.2005, godz. 17.00

Niemieckie kino eksperymentalne
Ludzie w niedzielę (Menschen am Sonntag), reż. Kurt Siodmak, Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer, Fred Zinnemann, Niemcy 1930, 58 min.

Pełnometrażowy debiut Roberta Siodmaka, twórcy słynnego Karmazynowego pirata (1952), odniósł wielki sukces kasowy, a w historii został uznany za wybitne dzieło awangardy kina niemego. Ten niskobudżetowy dokument fabularyzowany przedstawia jeden dzień z życia kilku mieszkańców Berlina. Reżyser zrezygnował z zawodowych aktorów i zatrudnił naturszczyków - sprzedawcę win, ekspedientkę, modelkę, taksówkarza, którzy zagrali samych siebie. Film został zrealizowany w przepięknych plenerach Berlina oraz w jego okolicach. Ten niezwykle ciekawy eksperyment artystyczny do dziś zaskakuje ponadczasową prawdą o młodych mieszkańcach wielkiej metropolii, którzy w niedzielę pragną odpocząć od szarej codzienności. Współtwórcami Ludzi w niedzielę byli dwaj słynni zdobywcy Oskarów - Billy Wilder (m.in. Bulwar Zachodzącego Słońca, 1950) oraz Fred Zinnemann (m.in. Stąd do wieczności, 1953).

Zagra: Motion Trio
Trio akordeonowe założone w 1996 roku przez Janusza Wojtarowicza - leadera i autora większości kompozycji. Ewenement na europejskim i światowym rynku muzycznym. Wykonując własną muzykę Motion Trio zmienia oblicze akordeonu. Ich koncerty to muzyczne spektakle zawierające akcję i dramaturgię. Motion Trio koncertowało z takimi artystami jak Bobby McFerrin, Tomasz Stańko, Michał Urbaniak.

13.03.2005, godz. 19.00

Plakat (L`Affiche), scen. i reż. Jean Epstein, Francja 1924, 65 min.

Intrygujące studium załamania psychicznego młodej kobiety, domagającej się szacunku dla intymności osobistej tragedii, zrealizowany przy pomocy filmowych środków wyrazu francuskiej awangardy lat 20 - tych. Smugi światła zalewające plan filmowy, rozedrgane fale wody i nienaturalnie duże dekoracje filmowane w wielkim planie, świetnie budują nastrój zagubienia i obłędu głównej bohaterki. Reżyser, Jean Epstein, urodzony na warszawskich Nalewkach, to główny przedstawiciel…francuskiego ekspresjonizmu.

Zagra: Dj CAM (Francja)
Jeden z najbardziej znanych dj- ów i producentów francuskich. Wypracował swój niepowtarzalny styl łącząc brzmienia undergroundowego hip-hopu ze stylistyką z pogranicza jazzu i chill-outu. Od kilku lat należy do światowej czołówki dj-skiej obok takich sław jak DJ Shadow czy DJ Krush.

13.03.2005, godz. 21.15

Pokazy specjalne z europejskich archiwów filmowych
Żółty paszport, reż. Victor Janson, Eugen Illés, Paul L. Stein, Niemcy 1918, 50 min.

Interesujący melodramat z udziałem Poli Negri, jedynej polskiej aktorki, która stała się legendą światowego kina. W Żółtym paszporcie, 20-letnia Pola Negri, znana już w Europie z ról w filmach niemieckich, gra niezwykle uzdolnioną studentkę, która zakochuje się w koledze z tego samego wydziału. Na przeszkodzie tej miłości staje mroczna tajemnica pochodzenia Leny…
Ciekawostką jest fakt, że część zdjęć nakręcono w Warszawie, która "udaje" w filmie Petersburg. Przez wiele lat film ten uznawany był za zaginiony. W latach 90-tych prasa podała sensacyjną wiadomość. Kevin Brownlow, angielski historyk filmu, zrekonstruował wirażowaną (kolorowaną) kopię Żółtego paszportu z materiałów odnalezionych w prywatnym archiwum w Holandii oraz w archiwum w Moskwie.

Wystąpi: Elżbieta Towarnicka

Elżbieta Towarnicka - sopran
Janina Werner - fortepian

Elżbieta Towarnicka - sopranistka. Ukończyła studia wokalne w krakowskiej
Akademii Muzycznej w 1978 roku w klasie prof. Barbary Walczyńskiej. Występuje w najsłynniejszych salach Europy, Rosji i obu Ameryk. Artystka jest także cenioną wykonawczynią muzyki filmowej. Dokonała licznych nagrań
muzyki filmowej (do filmów Kieślowskiego: "Trzy kolory", "Dekalog",
"Podwójne życie Weroniki") i innych.
 

Ewa
eFILM.pl

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Strona główna • Premiery • Zapowiedzi • Recenzje • Zwiastuny • Repertuar Kin • Imprezy • Kino Niezależne • Film Polski • Katalog Filmów   KINO DOMOWE  Strefa DVD • Program TV 
CZYTELNIA
Książki • Przegląd Prasy 
 O SERWISIE • KONTAKT • REKLAMA • Nota prawna • Agencja ACORDEON

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyring © 2001,2002,2003 eFILM MEDIARTE

Strona główna • Premiery • Zapowiedzi • Recenzje • Zwiastuny • Repertuar Kin • Imprezy • Kino Niezależne • Film Polski • Katalog Filmów  Strefa DVD • Program TV  Książki • Przegląd Prasy 
 O SERWISIE • KONTAKT • REKLAMA • Nota prawna • Agencja ACORDEON

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyring © ACORDEON Agencja Artystyczna