o nas  ::  kontakt

 

Strona główna
Premiery
Zapowiedzi
Recenzje
Zwiastuny
Repertuar Kin
Imprezy
Kino Niezależne
Film Polski
Katalog Filmów

Strefa DVD
Program TV

Książki
Przegląd Prasy
 

 

Łodzią po Wiśle
III. Przegląd Filmów Studenckich z Łódzkiej Szkoły Filmowej

Gdzie: Warszawa, kino Luna
Kiedy: 5,8,15,22 marca 2005, godz. 20:15

Zapraszamy do kina Luna na ŁODZIĄ PO WIŚLE. Głównym celem imprezy jest zaprezentowanie najnowszych dokonań studentów Szkoły Filmowej z Łodzi. Tegoroczna, trzecia z kolei, edycja przeglądu będzie miała nieco bardziej rozbudowany charakter i potrwa łącznie półtora miesiąca.



Wstępem do niej będzie marcowy cykl projekcji archiwalnych etiud szkolnych. W cotygodniowych seriach zatytułowanych: Kobiety za kamerą, Polański - aktor w filmach własnych i cudzych, Polacy w oczach cudzoziemców oraz Dokument lat 70-tych zaprezentujemy widzom wczesną twórczością takich artystów jak m.in. Roman Polański, Agnieszka Osiecka, Wojciech Wiszniewski, Marcel Łoziński, Małgorzata Szumowska, Natalia Koryncka-Gruz, czy Piotr Szulkin i Janusz Kijowski.

8 i 9 kwietnia w ramach dwudniowego przeglądu etiud szkolnych pokażemy ponad 60 krótkometrażowych filmów studentów wszystkich wydziałów. W repertuarze znajdą się zatem filmy reżyserskie - fabularne i dokumentalne, (wśród nich m.in. filmy dyplomowe Anny Jadowskiej - reżyserki Dotknij mnie) i Leszka Dawida (twórcy Baru na Victorii), etiudy operatorskie, m.in. Zima Piotra Sobocińskiego (Złota Kijanka na Camerimage 2004) oraz animacje.

Podobnie jak w roku ubiegłym impreza będzie miała formę konkursu. Jury pod przewodnictwem Krzysztofa Krauze przyzna nagrody dla najlepszego filmu oraz za najlepsze zdjęcia. Skład jury uzupełnią operator - Krzysztof Ptak oraz reżyser - Wojtek Staroń. Konkursowi towarzyszyć będzie pokaz debiutanckich filmów znanych polskich reżyserów. Widzowie będą mieli okazję obejrzeć na dużym ekranie Nóż w wodzie Romana Polańskiego, Rysopis Jerzego Skolimowskiego, Ostatni dzień lata Tadeusza Konwickiego oraz Do widzenia do jutra Janusza Morgensterna.


Organizatorzy imprezy : Wydział Reżyserii PWSFTviT, studenci Szkoły oraz kino Luna.
Sponsor główny: ING Nationale-Nederlanden Polska S.A.

Cena biletu:
pokazy marcowe: 14 zł ulgowy, 18 zł normalny
pokazy kwietniowe: wstęp wolny


REPERTUAR

5 marca (wtorek)
g. 18.15 - Dokument lat 70 – tych (86 min.)

8 marca (wtorek)
g. 18.30 - Kobiety za kamerą (80 min.)

15 marca (wtorek)
g. 20.15 - Polański – aktor w filmach własnych i cudzych (132 min.)

22 marca (wtorek)
g. 20.15 - Polacy w oczach cudzoziemców (88 min.)


OPIS BLOKÓW

Cykl pokazów filmów szkolnych w kinie Luna – marzec 2005

I. Kobiety za kamerą (80 min.)

1. Słoń – reż. Agnieszka Osiecka, zdj. Andrzej Kondratiuk, 7 min., 1959; Na podstawie opowiadania Sławomira Mrożka.

2. Cisza – reż. Małgorzata Szumowska, zdj. Michał Englert, 12 min., 1997; Portret rodziny, wieś na Mazurach. Krótka impresja bez słów, ukazująca radość i smutki codziennego dnia. Monotonia i senność, wolno płynący czas wśród przyrody i ciszy. (autor)

3. Kobieta lekarką domową – reż. Małgorzata Łupina, zdj. Małgorzata Łupina, 13 min., 1994; Film oparty jest na kilku motywach z "Podręcznika lekarskiego do pielęgnowania zdrowia i lecznictwa w rodzinie" dr med. Anny Fischer Dickelman (praktycznej lekarki w Dreźnie). Córka Państwa Głębockich, Anna, przyszła lekarka domowa rozpoczyna praktykę w klinice dra Blitza. Każdego dnia Anna towarzyszy doktorowi przy wszystkich zabiegach. Szara codzienność i widok przeróżnych chorób, zwyrodnień kobiecych, pogłębiają niezadowolenie i znudzenie Anny. Dziewczyna stopniowo popada w depresję. Jedynie widok bąbelków powietrza wypuszczanych przez "nurka" (jedynego pacjenta płci męskiej) rozbawia ją i pobudza wyobraźnię. Anna marzy o spotkaniu z "nurkiem" poza kliniką, ale niestety do tego spotkania nigdy nie dojdzie.

4. Jeden minus jeden – reż. Natalia Koryncka – Gruz, zdj. Andrzej Sawczuk, 17 min. 1986; Młode małżeństwo pracuje na dwie zmiany w fabryce. Na prywatne życie nie ma czasu.

5. Jajko – reż. Dorota Kędzierzawska, zdj. Zdzisłąw Najda, 10 min., 1982; Film o dwóch dzieciach pozostawionych samotnie w domu.

6. Nihilscy – rez. Iwona Siekierzyńska, zdj. Małgorzata Łupina, 11 min., 1995; W domu Nihilskich wszyscy boją się ojca. Obraz rodziny Palestra przeddzień Bożego Narodzenia.

7. Palaestra – reż. Jolanta Dylewska, zdj. Jolanta Dylewska, 10 min. 1987: Film opowiada o odwiecznej tęsknocie człowieka do przekroczenia swych wewnętrznych granic. Jest to jednak niemożliwe, bowiem wszyscy jesteśmy skazani na samotność.

II. Polański – aktor w filmach własnych i cudzych (132 min.)

1. Godzina bez słońca – reż. Paweł Komorowski, zdj. Jerzy Wójcik, 16 min., 1955; Jeden dzień wagarów chłopców ze szkoły średniej na ulicach Starego Krakowa.

2. Gdy spadają anioły – reż. Roman Polański, zdj. Henryk Kucharski, 20 min., 1958; Babcia klozetowa w szarym i nieromantycznym miejscu swej pracy wspomina młodość. Barwne obrazy życia na wsi, pierwszej miłości, ułanów przeplatają się z ponurym obrazem rzeczywistości.

3. Dwaj ludzie z szafą – reż. Roman Polański, zdj. Maciej Kijowski, 15 min., 1957; Liryczna opowieść o solidarności i przyjaźni w konfrontacji z brutalnym światem.

4. Koniec nocy – reż. Julian Dziedzina, Paweł Komorowski, Walentyna Uszycka, zdj. Henryk Depczyk, Jerzy Wójcik, Krzysztof Winiewsicz, 81 min., 1956; Romek pracuje jako kierowca w bazie transportowej. Niestety, nie cieszy się najlepszą opinią. Pewnego dnia brawurowo prowadząc ciężarówkę popełnia liczne wykroczenia, a nawet potrąca przechodnia. Interweniuje milicja. Romek zostaje zwolniony. Nadmiar wolnego czasu wypełnia libacjami i drobnymi kradzieżami. Dokonuje ich wspólnie z przyjaciólmi - Edkiem, Filipem i Małym. Danka - dziewczyna Filipa, jest w ciąży. Początkowo chłopak chce, by usunęła dziecko. Potem jednak próbuje się ustatkować i podjąć pracę. Tymczasem jego kumple wciąż wiodą życie "niebieskich ptaków". Kradną i biesiadują. Podczas jednej z suto zakrapianych imprez dochodzi do bójki... "Koniec nocy" jest wspólną pracą dyplomową absolwentów Łódzkiej Szkoły Filmowej. Debiut jak to debiut, nie jest wolny od wad. Na szczęście nie przesądzają one o wartości filmu. Młodym autorom udało się bowiem, w manierze bliskiej włoskiemu neorealizmowi, pokazać trochę prawdy o pokoleniu dwudziestolatków z drugiej połowy lat pięćdziesiątych. Prawdy bynajmniej nie podnoszącej na duchu, dalekiej od socrealistycznych schematów. Młodzież z "Końca nocy" nie wykonuje 250 procent normy, nie tępi wrogów klasowych. Wręcz przeciwnie: cechuje ją nihilizm, lęk przed nudą, wewnętrzna pustka. By ją zagłuszyć Romek, Edek, Filip i Mały schodzą na drogę przestępstwa i stopniowo wykolejają się. Czy zdążą się w porę zatrzymać i zawrócić? Na planie "Końca nocy" swe pierwsze kroki w przemyśle filmowym stawiali artyści tej miary, co Zbigniew Cybulski i Roman Polański. Krytyka zauważyła i doceniła również kreacje Ryszarda Filipskiego i Katarzyny Karskiej.

III. Dokument lat 70 – tych (86 min.)

1. Jutro. 31 kwietnia – 1 maja 1970 – reż. Wojciech Wiszniewski, zdj. Wojciech Kozłowski, Witold Stok, 7 min., 1970; Historia rozgrywa się z 30 kwietnia na 1 maja. Grupka łódzkich „niebieskich ptaków” opowiada w bramie o swoich marzeniach.

2. Dzień pracy – reż. Andrzej Barański, zdj. Zbigniew Rybczyński, 5 min., 1971; Sylwetka człowieka, który jest zatrudniony w czterech instytucjach jako: palacz centralnego ogrzewania, konserwator i robotnik "do wszystkiego". Obrac jego pracy, opowieść o dzieciach, nauce, życiu rodzinnym.

3. Absolutorium, reż. Marcel Łoziński, zdj. Jan Mogilnicki, 20 min., 1971; Spotkanie po latach absolwentów pewnego liceum.

4. Pajace – reż. Piotr Andriejew, zdj. Janusz Kalciński, 6 min., 1972; Reżyser zafascynowany pajacami, które są wykonanymi techniką fotograficzną autoportretami rzeźbiarza Pawła Freidlera, ukazuje jego sylwetkę i efekty pracy. Freidler opowiada o swym życiu, stosunku do świata, ludzi i własnej twórczości.

5. Wszystko – reż. Piotr Szulkin, zdj. Tadeusz Kośmider, 7 min., 1972; Miasto o świcie. Mechaniczna, potwornie ciężka praca śmieciarzy.

6. Przyczynek do teorii językoznawstwa – reż. Filip Bajon, zdj. Jacek Laskus, 8 min., 1972; Życie codzienne biednej polskiej rodziny w czasach PRL-u.

7. ZK Sieradz – reż. Janusz Kijowski, zdj. Lechosław Czołnowski, 19 min., 1976; Praca strażnika więziennego w zakładzie karnym w Sieradzu.

8. Niedziela – reż. Sławomir Grunberg, zdj. Stefan Czyżewski, 8 min., 1979; Życie w małym miasteczku w niedzielne popołudnie.

IV. Polacy w oczach cudzoziemców (88 min.)

1. Globtroterka – reż. Żivota Saratlić, zdj. Paweł Wendorff, 12 min., 1987; Portret wiejskiej kobiety, kierowniczki zespołu pieśni i tańca. Jej perypetie związane z załatwieniem wyjazdu za granicę, ukazane w żartobliwej formie.

2. Świt – reż. Maria Warsiński, zdj. Aleta Pierce, 11 min., 1988; Film o dzieciach niewidomych i niepełnosprawnych w Rabce, którymi opiekują się siostry zakonne ze zgromadzenia franciszkanek.

3. Nadzieja – reż. Faycal Hassairi, zdj. Stefan Nicosławski, 10 min., 1988; Film opowiada o Palestyńczyku studiującym architekturę w Polsce.

4. Zapach islamu – reż. Chaouki Meieri, zdj. Stanisław Baura, 10 min., 1989; Film poświecony jest ostatniej parze muzułmańskiej. Jest to samotne małżeństwo żyjące w miejscu, gdzie większość domków została opuszczona. Na co dzień smutne i monotonne miejsce ożywa jednak raz w roku w dniu wielkiego święta.

5. Azyl, Lublin, Poland – reż. Kate Forshaw, zdj. Hoyte von Hoytema, 10 min., 1994; Życie codzienne w domu dla uchodźców z zagranicy.

6. Na wulkanie – reż./zdj. Paul Handley, 28 min., 2000; Intymny portret trzech generacji pewnej polskiej rodziny. Janusz i Beata mieszkają na pierwszym piętrze razem z siedmiorgiem dzieci i matką. Ojciec Janusza ze swoja drugą żoną mieszkają na parterze. Pomimo fizycznej bliskości rodziny nie mają ze sobą żadnego kontaktu.
 

Ewa
eFILM.pl

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Strona główna • Premiery • Zapowiedzi • Recenzje • Zwiastuny • Repertuar Kin • Imprezy • Kino Niezależne • Film Polski • Katalog Filmów   KINO DOMOWE  Strefa DVD • Program TV 
CZYTELNIA
Książki • Przegląd Prasy 
 O SERWISIE • KONTAKT • REKLAMA • Nota prawna • Agencja ACORDEON

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyring © 2001,2002,2003 eFILM MEDIARTE

Strona główna • Premiery • Zapowiedzi • Recenzje • Zwiastuny • Repertuar Kin • Imprezy • Kino Niezależne • Film Polski • Katalog Filmów  Strefa DVD • Program TV  Książki • Przegląd Prasy 
 O SERWISIE • KONTAKT • REKLAMA • Nota prawna • Agencja ACORDEON

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyring © ACORDEON Agencja Artystyczna