o nas  ::  kontakt

 
Strona główna
Premiery
Zapowiedzi
Recenzje
Zwiastuny
Repertuar Kin
Imprezy
Kino Niezależne
Film Polski
Katalog Filmów
Strefa DVD
Program TV
Książki
Przegląd Prasy
 

O FILMIE

plakat

czytelnia:
Praca nad scenariuszem
O produkcji
Dobór aktorów
Scenografia
Kostiumy
Filmografia tworców
Filmografia aktorów

 
 
 

Scenografia w  filmie "Bardzo długie zaręczyny"


Przygotowując się do zdjęć Jeunet współpracował blisko z dekoratorką planów Bonetto, dzięki temu udało się im wspólnie rozwiązać liczne problemy praktyczne i estetyczne, związane z lokacjami, planami i projektami scen. Reżyser i dekoratorka spędzili wiele czasu na wyszukiwaniu i badaniu źródeł z epoki. – Na tym polega magia kina – mów isays Bonetto. – Dostaje się nowy scenariusz i człowiek nagle musi znaleźć się w nowym świecie, o którym praktycznie nic nie wie. I trzeba sobie jakoś radzić. Dla mnie jest to bardzo ekscytujące. Co chwila odkrywa się coś nowego, przekopuje się przez sterty zdjęć, aż para idzie z uszu. Zanurzyłam się cała, ciałem i duszą, w lata wielkiej wojny – to było naprawdę dziwne uczucie, zwłaszcza że właśnie wtedy nasza telewizja bez przerwy pokazywała zdjęcia prawdziwej wojny w Iraku.

Jak zawsze, Bonetto zaczęła od archiwów. - Aline i ja pracujemy w prosty sposób – mówi Jeunet. – Przeglądamy dosłownie każde dostępne nam archiwów, szukamy wszelkich zdjęć z czasów wojny, zarówno fotografii, jak i tych opublikowanych w książkach, gazetach czy dokumentach. Zazwyczaj czujemy się jak w kopalni złota.

- Największym wyzwaniem było, oczywiście, odtworzenie linii frontu i okopów – mówi Bonetto. – Głównie ze względu, że ten plan był taki odmienny od pozostałych. Inne były albo wnętrzami (doskonale wiedzieliśmy jak zrobić takie plany), albo wybudowano je na scenach wytwórni (te także nie sprawiały nam kłopotów). Okopy były dla nas, jednak, czymś nowym. Najpierw musieliśmy znaleźć miejsce, w którym mogliśmy je wybudować. Nie mogliśmy wykonać ich w miejscach prawdziwych walk, ponieważ są to obecnie miejsca pamięci. Nie mogliśmy wybudować ich także na terenie rolniczym, zajęlibyśmy ziemię na zbyt długi okres. Po długich poszukiwaniach zdecydowaliśmy się na teren należący do wojska, znajdujący się w okolicach Poitiers.

- Jean-Pierre potrzebował ściśle określonego rozmieszczenia okopów. Starałam więc wyobrazić sobie, jak żołnierzy poruszaliby się w nich, ustalić ile tuneli musimy wykopać. Zrobiłam szkice, pokazałam je Jean-Pierrowi, który naniósł na nie swoje poprawki. Potem wykonaliśmy siedmiometrowy okop próbny. Musiał być na tyle duży, by pozwolił nam zorientować się we wszystkich trudnościach technicznych, z jakimi przyszło nam się zmierzyć. Filmowanie w okopie jest trudne, to przecież wąskie, głębokie wykopy, pełne błota i wody. Okop musiał wytrzymać pięć tygodni, w deszczu. Nie mogliśmy ryzykować, że ściany się na nas zawalą, musieliśmy więc trzymać się bardzo rygorystycznych stnadardów.

W trakcie około sześciu tygodni na obszarze 20 hektarów wykopano i wyposażono około 200 metrów okopów. – Każdy centymetr kwadratowy tych okopów został wykonany ręcznie, pomalowany, dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Potem zajęliśmy się ziemią niczyją pomiędzy okopami francuskimi i niemieckimi. Wykopaliśmy kratery, usunęliśmy roślinność, wykopaliśmy drzewa widoczne na linii horyzontu. Po zakończeniu zdjęć przywróciliśmy pierwotny wygląd tego miejsca. To była prawdziwa budowa, w dosłownym znaczeniu tego słowa. Byłam naprawdę poruszona, kiedy pojawił się na miejscu Jean-Pierre. Zszedł do okopu i przeszedł się nim, nie chciał z niego wyjść.


powrót do strony filmu


z mat dystrybutora
opr. EWA

 

Strona główna • Premiery • Zapowiedzi • Recenzje • Zwiastuny • Repertuar Kin • Imprezy • Kino Niezależne • Film Polski • Katalog Filmów   KINO DOMOWE  Strefa DVD • Program TV 
CZYTELNIA
Książki • Przegląd Prasy 
 O SERWISIE • KONTAKT • REKLAMA • Nota prawna • Agencja ACORDEON

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyring © 2001,2002,2003 eFILM MEDIARTE

Strona główna • Premiery • Zapowiedzi • Recenzje • Zwiastuny • Repertuar Kin • Imprezy • Kino Niezależne • Film Polski • Katalog Filmów  Strefa DVD • Program TV  Książki • Przegląd Prasy 
 O SERWISIE • KONTAKT • REKLAMA • Nota prawna • Agencja ACORDEON

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyring © ACORDEON Agencja Artystyczna