o nas  ::  kontakt

 
Strona główna
Premiery
Zapowiedzi
Recenzje
Zwiastuny
Repertuar Kin
Imprezy
Kino Niezależne
Film Polski
Katalog Filmów
Strefa DVD
Program TV
Książki
Przegląd Prasy
 

O FILMIE

plakat

czytelnia:
Praca nad scenariuszem
O produkcji
Dobór aktorów
Scenografia
Kostiumy
Filmografia tworców
Filmografia aktorów

 
 
 

Dobór aktorów w filmie "Bardzo długie zaręczyny"


Reżyser wybrał grupę bardzo różniących się osób, mających różne doświadczenia zawodowe i techniki gry. Szukał także wyraźnych, zapadających w pamięć twarzy, osobowości i temperamentów.

- Zrobiłem to, co zawsze – mówi reżyser. – Szukałem aktorów, którzy będą najlepiej pasować do bohaterów, nie zwracałem uwagi na sławę. Tym razem było jednak inaczej, ponieważ po sukcesie Amelii miałem dostęp do prawdziwych tuzów, którzy zgadzali się wystąpić w nawet najmniejszych rólkach. W filmie oprócz Audrey Tautou pojawia się kilku aktorów grających regularnie w filmach Jeuneta, są wśród nich Dominique Pinon, Ticky Holgado, Jean-Claude Dreyfus i Urbain Cancelier, na planie było jednak także wiele całkowicie świeżych twarzy. To, między innymi, Clovis Cornillac, Marion Cotillard, Jean-Pierre Darroussin, Julie Depardieu, André Dussollier (jego głos słyszeliśmy w Améli), Tchéky Karyo, Jérôme Kircher, Denis Lavant i Jean-Paul Rouve.

Piątym z mężczyzn był Kukurydziana Kolba, jego przezwisko wzięło się jeszcze ze szkoły. Ukończył ją w 1917 roku, nie miał nawet dwudziestu lat. Teraz bał się wszystkiego: dział, gazu, wymiatania okopów, egzekucji. Przed rzezią był wcieleniem odwagi, nic nie mogło powstrzymać go przed niesieniem pomocy kolegom …

W poszukiwaniu aktora, który pasowałby do roli Manecha, Jeunet przesłuchał bardzo licznych młodych aktorów francuskich, ale kiedy zobaczył Gasparda Ulliel w filmie Michela Blanca Summer Things, wiedział, że znalazł kochanka Mathilde. – Jest w nim coś szczególnego – mówi Jeunet. – Kamera go kocha. Ma w sobie dzikość, ale świetnie pracuje, ma doskonałe wyczucie chwili. Jest absolutnie fantastyczny. On i Audrey byli doskonałą parą, zarówno niewinni, jak i romantyczni. Para będąca ucieleśnieniem tego, o czym mówi nasz film.

Po raz kolejny, przy okazji pracy z Tautou, Jeunet nie znajduje słów, by wyrazić podziw dla jej zdyscyplinowania i postępów aktorskich. – Mówi reżyser – Ona zagra wszystko. Najtrudniejsze, najbardziej subtelne uczucia. Kiedy powtarza się w kółko jedno słowo, zatraca ono znaczenie – między innymi dlatego tak trudno jest grać. Ale dla Audrey nie stanowi to problemu, niezależnie ile powtórek kręcimy, cały czas wyraża te same emocje. Jest już mistrzynią precyzji technicznej i dowcipu, teraz w mistrzowski sposób opanowała grę emocji. Jest wspaniała.

Aktorka mówi o współpracy z reżyserem – Nadajemy na tych samych falach, czasami mam wrażenie, że czytamy sobie w myślach. Podczas zdjęć na planie byłą doskonała atmosfera, zaufanie do reżysera, poświęcenie się pracy było wyraźnie wyczuwalne…Jaunet dobiera doskonałych aktorów, to jedna z jego najmocniejszych stron. Reżyseruje, tak naprawdę, jedynie w trakcie wstępnych prób, nie lubi dawać mnóstwa wskazówek. Doskonałe wie, czego chce. To bardzo pomocne, mieć kogoś takiego za szefa.

MANECH:
Słyszę bicie jej serca. To jak alfabet Morse’a. Pobierzemy się. Mam szczęście, że jestem skazańcem, dzięki temu nie będziemy musieli czekać do końca wojny. Po prostu pójdę do domu po egzekucji ….


Odtwórca jednej z głównych ról, aktor Gaspard Ulliel (Manech), nigdy wcześniej nie pracował pod kierownictwem Jauneta. Bardzo szybko docenił unikatowy styl i wizję reżysera. Mówi Ulliel - Jean-Pierre bardzo szybko wyczuwa, do jakiego stopnia może nagiąć aktorów. Dzięki temu aktorzy potrafią wznieść się na nowe poziomy sztuki, co czasami zaskakuje ich samych. Na przykład, może zasugerować coś aktorowi szepcząc mu do ucha, tak, żeby nie słyszeli tego jego partnerzy na planie. Bardzo często wskazówka jest tak prosta, jak pojedyncze słowo czy gest. Taki mały szczegół może wydawać się bez znaczenia, ale – paradoksalnie – często jest kluczowym elementem jakiejś sceny.

Przykładowo, reżyser miał dość niecodzienną radę dla aktorów w trakcie kręcenia sceny, w której Elodie i Bastoche znajdują się w restauracji. Mówi Jérôme Kircher, grający Bastoche - Jean-Pierre jest bardzo dokładny, ma szczegółową wizję każdej sceny, ale pozwala aktorom mieć różne sugestie. Praca z nim jest przyjemnością. Reżyseruje w taki sposób, że aż chce się pracować. W tej konkretnej scenie moja postać, stolarz, jest razem z Elodie. Jean-Pierre powiedział do mnie – Wyobraź sobie, że ona jest blokiem drewna, z którego coś rzeźbisz. Dzięki tej przenośni od razu wiedziałem, co reżyser ma na myśli, czego oczekuje


powrót do strony filmu


z mat dystrybutora
opr. EWA

 

Strona główna • Premiery • Zapowiedzi • Recenzje • Zwiastuny • Repertuar Kin • Imprezy • Kino Niezależne • Film Polski • Katalog Filmów   KINO DOMOWE  Strefa DVD • Program TV 
CZYTELNIA
Książki • Przegląd Prasy 
 O SERWISIE • KONTAKT • REKLAMA • Nota prawna • Agencja ACORDEON

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyring © 2001,2002,2003 eFILM MEDIARTE

Strona główna • Premiery • Zapowiedzi • Recenzje • Zwiastuny • Repertuar Kin • Imprezy • Kino Niezależne • Film Polski • Katalog Filmów  Strefa DVD • Program TV  Książki • Przegląd Prasy 
 O SERWISIE • KONTAKT • REKLAMA • Nota prawna • Agencja ACORDEON

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyring © ACORDEON Agencja Artystyczna